טיפים לניהול תזרים מזומנים

7 טיפים לניהול תזרים מזומנים

אין ספק כי תזרים המזומנים הוא אחת מהנקודות הכאובות שקיימות כיום בתחום העסקי. אם אתם בעליו של עסק, אבל אינכם בעלי ידע בפיננסים, סביר להניח, כי גלגלתם את הבעיה הלאה, למחלקת הנה"ח של החברה / הארגון או לרואה החשבון שלכם. יתכן כי אתם סומכים עליהם בעיניים עצומות, יתכן גם כי האמון הזה מוצדק, אבל מידי שנה אנחנו קוראים על אלפי עסקים שתזרים המזומנים הבעייתי שלהם היווה את הסיבה לקריסתם, כשהם מותירים אחריהם לא רק ספקים המתדפקים על דלתם לקבל את כספם, אלא גם עובדים שלא קיבלו את משכורתם. נכון, לכלכלה הישראלית ולמוסר התשלומים הישראלי הלקוי עלול להיות חלק בכך, אבל מגלגול האשמה על אחרים, מעולם לא הוברא אף עסק, מלקיחת אחריות על עצמך, מצד שני, כן, והרבה! ניהול נכון, זהיר ומודע של תזרים המזומנים נחוץ תמיד, בין אם העסק שאתם מנהלים הוא חנות מכולת קטנה ברחוב נידח, רשת מרכולים ענקית או כל עסק, חברה או ארגון הנמצאים ביניהם על הסקאלה. אם כך, כיצד נמנעים מהבעיות המתעוררות כשתזרים המזומנים אינו מנוהל בצורה נכונה? הנה מספר טיפים עיקריים וחשובים לניהול נכון של תזרים מזומנים:

בנו תוכנית אסטרטגית לטווח הארוך – אחת מהבעיות העיקריות של עסקים היא "שליפה מהשרוול". אסטרטגיה ארוכת טווח אין פירושה כי הגוף העסקי איננו ערוך ומוכן לכבות שריפות, נהפוך הוא – תוכנית כזו לוקחת בחשבון גם את מה שלא ניתן לצפות, תוך כדי שהיא משאירה מרווח טעות לבלתי צפוי ולבלתי מתקבל על הדעת. כמובן שגם את כל מה שניתן לצפייה היא תנסה לצפות, החל משינויים והתפתחויות במשק הישראלי ובשווקים הרלוונטיים, דרך תחרות ומתחרים קיימים, וכלה במגמות מתפתחות. לגורמים אלה (ולעוד גורמים רבים נוספים) ישנה השפעה ישירה על גובה הוצאות העתידיות, בדיוק כפי שיש להן השפעה על ההכנסות. תחולתה של תוכנית כזו נעה ממספר חודשים ועד לשנה, כאשר בכל תקופה ישנן אבני דרך בהן תצטרכו לעדכן אותה בהתאם למצב הקיים.
צרו "רזרבת" מזומנים – תמיד הקפידו להשאיר סכום מינימלי קבוע של כסף נזיל בחשבונות הבנק העסקיים. אף עסק איננו יכול להתקיים על הוצאות ששוות בדיוק להכנסות בכל רגע נתון. אם העסק שלכם לא הוקם אתמול, אתם בוודאי כבר יודעים כי ההוצאות הגדולות והבלתי צפויות ביותר תמיד תגענה בזמן הכי פחות נוח לעסק. אמנם, ישנם פתרונות חיצוניים כהלוואה מיידית או חריגה ממסגרת אשראי, אבל במרבית המקרים עלותם של פתרונות כאלה היא גבוהה מאד, כך שרצוי מאד שלא להגיע אליהם מחוסר ברירה.
הכירו את הפתרונות הדחק המוצעים לפני שאתם נזקקים להם – מובן שהמטרה היא לא להגיע למצב בו אתם נזקקים לפתרונות דחק, אבל תמיד כדאי להכיר את האופציות העומדות לרשותכם, במידה והמצב הופך למצב של "אין ברירה". כך שבמקביל לניהול המתוכנן והקפדני של תזרים המזומנים העסקי (שמטרתו לצמצם למינימום את הסיכון שתזדקקו לפתרון כזה), מומלץ להכיר את הפתרונות הקיימים, מאחר והם יכולים לשרת אתכם גם בנסיבות משמחות (כמו הזדמנות עסקית חד פעמית, למשל). בין הפתרונות הללו ניתן למצוא אפיקי אשראי שונים כהלוואות גישור, מסגרות אשראי חוץ בנקאיות וכד'.
השתדלו שלא לעבוד back to back בתזרים המזומנים שלכם – back to back פירושו שאת תנאי התשלום שאתם מקבלים מהספקים שלכם, אתם מגלגלים אל הלקוחות. כלומר, אתם משלמים לספק בשוטף + 30, ומקבלים את התשלום מהלקוחות בשוטף + 30. תמיד עלולה לקרות תקלה כלשהי, שבגללה הלקוח לא ישלם לכם, ואתם לא תוכלו לשלם לספק. הדבר יוצר פערים וחורים גדולים בתזרים, שאותם לא תהיה לכם ברירה, אלא לכסות על ידי הכנסת כסף "מבחוץ" (הלוואה, הגדלת מסגרת אשראי וכד').
התעדכנו באופן יומיומי שוטף – רישום מפורט ועדכני הם הבסיס לניהול תזרים מזומנים הרלוונטי למצבכם בכל רגע. תוכלו לבחון את רמת השליטה שלכם בחומר על ידי בחינה הנוגעת למצב תזרים המזומנים, למשל חצי שנה לאחר המועד בו אתם בוחנים את עצמכם. על מנת לבדוק זאת, כתבו על דף את כל ההכנסות וההוצאות העתידיות באותו טווח זמן, ואמתו זאת מול תזרים המזומנים העדכני.
השתמשו בתוכנות ובכלי עזר – אתם לא רובוטים ולא ניתן תמיד לסמוך על הזכרון שלכם, לשם כך נועדו תוכנות ניהול תזרים מזומנים. בחרו תוכנה נוחה ואינטואיטיבית והקפידו לעדכן אותה בתדירות גבוהה ככל האפשר.
אל תהיו אופטימיים מידי – זהירות ומידה מסוימת של שמרנות תמיד היו (ותמיד, כנראה) יהיו העוגן של תזרים המזומנים שלכם. נכו, לא תמיד קל שלא להיגרר לאופטימיות מופרזת, בעיקר כאשר מדובר במהלך שהוא לטובת העסק (למשל, התרחבות, פתיחת סניף חדש או כניס לתחום פעילות חדש), אולם, אם יש מקום בו המשפט "כגודל הציפייה כך גם גודל האכזבה" הוא נכון ומוכח בכל יום, הוא תזרים המזומנים העסקי שלכם.

לסיכום

לחלק גדול מבעלי העסקים והמנהלים אין שמץ של מושג מה מתחולל בתזרים המזומנים שלהם. אל תחשבו שאם אתם בודקים את חשבונות הבנק העסקיים שלכם, אתם שולטים גם בתזרים המזומנים – דפי חשבון בנק, לכל היותר, יכולים לתת לכם מבט אחורה, לא אל העתיד, כך שהתבוננות בהם והצלבת המידע הקיים בהם עם תזרים המזומנים, יכולות, לכל היותר, לאפשר לכם מחיקת שורה בתזרים, אבל אינן מקנות לכם אינדיקציה לעתיד.

שתף את הפוסט:

דילוג לתוכן