מה כולל שירות ניכיון צ'קים מסחריים?

ניכיון צ'קים מסחריים

במציאות הישראלית של "שוטף פלוס 30”, “שוטף פלוס 60” ו"שוטף פלוס 90”, כשברקע יש צורך לשלם באופן מיידי לספקים, לעובדים ולרשויות, פתרונות יעילים למימון ואשראי הפכו לאמצעים מתבקשים. תוסיפו לכך את העובדה שצ'קים מסחריים, שברובם הינם צ'קים עתידים (צ'קים דחויים), מהווים אמצעי תשלום שכיח ונפוץ בעולם המסחר בארץ, ותבינו לבד מדוע עשרות אלפי עסקים וחברות נעזרים בשרותי ניכיון צ'קים מסחריים שמעניקות חברות מימון חוץ בנקאי (חברות ניכיון). מה כולל שירות ניכיון צ'קים מסחריים; מה הופך אותו כה פופולרי ושכיח; ומהם היתרונות שגורמים לעוד ועוד בתי עסק בישראל לבחור באפיק מימון של נכיון צ'קים מסחריים? כל התשובות לפניכם
צ'ק מסחרי הוא צ'ק שניתן לעסק או לחברה והינו שונה מצ'ק פרטי בשל שני מאפיינים מרכזיים: האחד, זהות נותן ומקבל הצ'ק (על פי רוב צ'ק פרטי ניתן על ידי אדם פרטי אחד לאדם פרטי אחר); והשני, מועד פרעון הצ'ק. על פי רוב צ'ק פרטי הוא צ'ק מזומן, כלומר תאריך פירעונו ותאריך מתן הצ'ק חופפים, כך שמקבל הצ'ק יכול לפרוע אותו באופן מיידי מבלי לחכות לתאריך פירעון עתידי. לעומת זאת,  כאשר מדובר בצ'ק מסחרי, לרוב הצ'ק ניתן על ידי ו/או לגורם מסחרי (בית עסק, חברה, תאגיד וכדומה), ולרוב מדובר בצ'ק שהוא דחוי.
התשלום באמצעות צ'קים דחויים נוח מאד ללקוחות ולכל גורם אחר המשלם באמצעות המחאה, אך למקבל הצ'ק המצב פחות אידאלי בשל קשיי הנזילות שיוצר נוהג זה, של תשלום בהמחאות דחויות.

צ'קים דחויים, תזרים מזומנים לחוץ וקשיי נזילות

ההכרח להמתין לחלוף הזמן עד לקבלת כסף כנגד צ'קים דחויים יוצר מצוקה גדולה בהרבה בתי עסק. המציאות היא שלבית העסק יש כסף "בקנה", אך בפועל ההוצאות גבוהות ואת הכיסוי שלהן לא ניתן לדחות. בשל כך, הרבה בתי עסק וחברות כורעים תחת הנטל הכלכלי, מתקשים לסיים את החודש ונקלעים למצוקה שעשויה לפגוע ברווחיות הכלכלית במקרה הטוב, או, למוטט חלילה את כל העסק, במקרה הרע (והשכיח, למרבה הצער).
בנסיבות דברים אלה וכדי להימנע מהתוצאות ההרסניות, פונים בתי עסק וחברות רבים לחפש אחר פתרונות אשראי ומימון חלופיים. אחד מכלי אשראי אלה הוא קבלת אשראי ו/או כסף מזומן כנגד צ'קים דחויים אמצעי זה מכונה ניכיון צ'קים מסחריים.

מה זה ניכיון צ'קים מסחריים?

ניכיון צ'קים מסחריים היא פעולה במסגרתה גוף מממן (בנק, חברת ניכיון, חברת מימון חוץ בנקאי או חלפנים) מעניק כסף מזומן (או מסגרת אשראי, בעיקר כשמדובר בבנק) ללקוח עסקי, כנגד צ'קים דחויים שהוא מציג. הלקוח מקבל לידיו את המזומנים, נחסכת ממנו ההמתנה הממושכת לכסף עתידי, הוא מקבל "חמצן" ומגדיל את מרחב התנועה וההתנהלות; והגוף המממן גוזר עליו "קופון" סמלי. עבור שירות זה של ניכיון צ'קים מסחריים נדרש בעל העסק ו/או החברה לשלם עמלות ו/או ריביות.

מי מבצע ניכיון שיקים מסחריים?

הגופים המורשים והמוסמכים על פי חוק לבצע בישראל ניכיון שיקים מסחריים הם בנקים או גופים פרטיים, הכוללים חברות ניכיון ואשראי חוץ בנקאי וחלפנים. השאלה באיזה גורם לבחור תלויה במקצועיות, בזמינות, באמינות וביכולות של הגורם הרלוונטי; וכמובן בגובה העמלות והריביות הנגבות.
רבים מניחים באופן שגוי כי פנייה לבנקים עדיפה על פני פנייה לחברות העוסקות  בניכיון שיקים דחויים, אולם הנחה זו שגויה מיסודה ונעוצה בעיקר בסטיגמה השלילית של ניכיון שיקים מסחריים. הגיעה העת להבין כי פעולה זו היא חוקית, לגיטימית, נוחה, יעילה, פופולרית ושכיחה, והיא גם עדיפה בזכות לא מעט יתרונות.
בין היתרונות הרבים של אפיק מימוני זה, בולטים היתרונות הבאים של ניכיון שיקים מסחריים:

פתרון בהתאמה אישית

בנקים הם גופים מסחריים גדולים שפעילותם מוגבלת ומוכתבת מראש. לעומתם, חברות ניכיון הרבה יותר גמישות ו"חופשיות". עובדה זו מאפשרת למומחי החברה לתפור "חליפת מימון אישית" המותאמת למידות של בית העסק או החברה. נסיבות מגוונות, כגון, מועד וסכום הצ'קים הדחויים, חוסנו הכלכלי של בית העסק, הוצאות והכנסות בהווה ובעתיד, יכולת החזר ועוד, משפיעות על התכנית המימונית שירקמו במשותף בית העסק וחברת המימון. גמישות גדולה לגבי מועד פירעון, גובה ריביות ועמלות, גובה החזר חודשי, תדירות החזרים, אפשרויות "יציאה" ועוד, מאפשרות נוחות מירבית שאיננה קיימת במשא ומתן מול בנק שמציע פתרונות מימון ואשראי.

עדיפות על פני דרכי מימון אלטרנטיביות

ניכיון צ'קים מהווה אמצעי מימון זול ומשתלם יותר מרוב אמצעי המימון הקיימים ברוב המקרים. זאת בזכות שיעורי ריבית נמוכים  ו/או יכולת לשאת ולתת על גובה המחיר הכרוך בפתרון האשראי (מו"מ לגבי ריביות ועמלות). כמו כן, הריבית מוגבלת בזמן והינה רק לתקופה עד למועד פרעון ההמחאות.

אין אותיות קטנות

כשבנק מעניק אשראי כנגד צ'קים דחויים, הוא כולל בהסכם ההתקשרות עם בית העסק או החברה הרבה מאד "אותיות קטנות" שמצטברות בסופו של תהליך לסכומי כסף משמעותיים. מעבר לכך ששיעורי הריבית הכרוכים בניכיון צ'קים נמוכים בהשוואה לריבית הנגבית עבור מימוש אמצעי מימון אלטרנטיביים, ישנם גם עמלות, תשלומים וכל מיני חיובים "במסווה", שמגדילים את המחיר שבית העסק משלם בגין קבלת האשראי. לצד הריביות גובה הבנק גם עמלות ותשלומים בגין פערי בטחונות – סכומי כסף שלא נגבים על ידי חברות ניכיון.

סודיות

יתרון חשוב של הסתייעות בחברת ניכיון ולא בבנק הוא השמירה על סודיות.

נוחות

בחירה בניכיון צ'קים מסחריים בעזרתה של חברת ניכיון אמינה, ותיקה ומקצועית, הפועלת בפיקוח בנק ישראל ו/או משרד האוצר היא הרבה יותר נוחה. אין צורך להתחנן לפקידי הבנק המקבלים הוראות מלמעלה ואשר ידיהם כבולות בשל תכתיבי הארגון; טלפון אחד וכסף מזומן מועבר ישירות לחשבון העסק או החברה שנהנה גם משירותים נוספים שמעניק הגוף המבצע ניכיון צ'קים, כגון, בדיקות לגבי יכולת לפרעון הצ'קים וביצוע סליקה ותפעול שלהם.
מתעניין באפשרויות אשראי עסקי? פנה אלינו עוד היום: 077-8050870

שתף את הפוסט:

דילוג לתוכן