חברות מימון חוץ בנקאיות

חברות מימון חוץ בנקאיות

כיום, עומדים לרשות בעלי העסקים הנזקקים למימון ארבעה ערוצי המימון העיקריים אותם מציע המשק הישראלי: המוסדות הבנקאיים אשר מציעים לעסקים הלוואות בנקאיות, ושלושה סוגי הגופים המציעים מימון חוץ בנקאי – משקיעים פרטיים (אנג’לים) אשר לרוב המימון שלהם כרוך במתן אחוזים ושליטה בעסק, חברות המימון הפרטיות המציעים הלוואות פרטיות, וקרנות סיוע לעסקים שמציעות הלוואות חוץ-בנקאיות. סוגי המימון המוצע (לאותו עסק ממש!) יכול להשתנות בין שלושה סוגי הגופים השונים (ואף, באופן רוחבי, בין מוסדות שונים השייכים לאותו סוג מימון) בתנאי המימון, בפריסת ההחזרים, בגובה הריבית המשולמת, בביטחונות שיידרש העסק להציג ובפרמטרים נוספים. היות ועל אפיקי המימון העסקי הבנקאי ניתן לקרוא כמעט בכל מקום, והמשקיעים הפרטיים עשויים שלא להיות רלוונטיים עבור חלק גדול מהעסקים (בשל חוסר עניין מצידם, או בשל חוסר נכונות מצידכם לוותר על שליטה בעסק), נעסוק הפעם במימון החוץ בנקאי ובחברות המציעות אותו – חברות המימון הפרטי וקרנות הסיוע.

מדוע נזקק עסק למימון וכיצד משתלבות בו חברות מימון חוץ בנקאיות?

עסקים, לאורך חייהם, בלא קשר לגודלם, נזקקים למימון בנקודות עסקיות שונות:
בעת הקמת העסק (עסק בהקמה) – בנקודה זו בחיי העסק, מתגלה אחד היתרונות המרכזיים של חברות מימון חוץ בנקאיות מול המוסדות הבנקאיים. כאשר עסק חדש מגיע לבנק ומבקש מימון לצורך תחילת פעילותו, הוא יתקשה להוכיח יכולת החזר (עסק בהקמה, זוכרים?). במקרה של בקשת מימון לעסק ותיק, יכול הבנק להסתמך על נתוני עבר, על ביטחונות קיימים, על הצהרת רואה החשבון של החברה ועל נתונים דומים, שאת אף אחד מהם לא יכול לספק עסק חדש, פשוט מאחר ולא צבר מספיק זמן פעולה. אין זאת אומרת כי חברות חוץ בנקאיות ממתינות לעסקים בהקמה ופשוט ממטירות עליהם כסף ללא שום דרישות שהן, אלא שיש בהן נכונות רבה יותר לקחת סיכונים במימון עסקים בהקמה, שהבנקים אינם מוכנים להסתכן במימונם.
בעת קשיי נזילות של העסק – קשיי נזילות בעסק מעמידים אותו בעמדת נחיתות מול הבנקים בכלל, ומול הבנק וסניף הבנק בו מתנהל חשבונו של העסק בפרט. כאשר לבנק יש גישה לכל המידע הפיננסי שלכם ובו "הוכחות" שחור על גבי לבן, אשר עלולות להעיד על התנהלות עסקית שגויה (נתוני עבר, היסטוריה בנקאית), יהיה לכם קשה מאד לשכנע את הפקיד בסניף, את סגן המנהל, את מנהל הסניף וגם את הדרגים הגבוהים יותר, שיש לכם יכולת החזר ושהבנק איננו שם את כספו על קרן הצבי. מהם הסיכויים לכך שהבנק שלכם יסכים לאשר לכם מימון או הלוואה במצב כזה? אם תשאלו אותנו – הסיכויים הם אפסיים. גם כאן, חברות מימון חוץ בנקאיות מגלות את גמישותן, לא רק בנכונות העקרונות לספק את המימון, אלא גם בתהליכים היחסית-קצרים (המאפיינים יותר את חברות המימון הפרטי), אשר מעניקים לעסק מימון ומאפשרים לו להיחלץ בעור שיניו מן המצב הפיננסי אליו נקלע.
בעת התרחבות או התפתחות העסק לענפים, שירותים או מוצרים חדשים – זוהי, כנראה, הנקודה היחידה בה המימון הבנקאי איננו נמצא בעמדת נחיתות מול חברות מימון חוץ בנקאיות. מכיוון שעסק מתפתח כזה, לרוב, איננו עסק בהקמה או עסק בקשיים, במרבית המקרים, הוא יוכל להוכיח יכולת החזר, יוכל לספק ביטחונות, יוכל להוכיח התנהלות פיננסית אחראית, מה הפלא שהבנקים ישמחו להלוות לו כסף? אולם, גם כאן, אליה וקוץ בה – למרות, שלכאורה, בנקודה זו בחיי העסק, הבנקים הם שווי ערך מבחינת התועלת שבהם לחברות המימון החוץ בנקאיות, בניגוד לחברות המימון, בנקים יכולים להציע לעסק רק תוכנית ספציפית מתוך המבחר המצומצם העומד לרשותם, אשר עלולה שלא להתאים לעסק ולצרכיו המסוימים מאד. הם אינם מתחשבים בצרכי העסק ואינם תופרים את תוכנית המימון המתאימה לו, אלא מצויים בגישת "ירצו – יאכלו, לא ירצו – לא יאכלו" הנפוצה אצל גופים גדולים ומבוססים שבטוחים במעמדם ואינם נדרשים לבוא לקראת מבקשי המימון או קהל לקוחותיהם.
אם כן, ניתן לראות, כי לאורך כל חייו של העסק ובכל נקודה בה הוא זקוק למימון, להזרמת כסף "מבחוץ", שאיננו תוצאה של רווחים (שכמובן, תמיד כרוכים גם בהוצאות), פניה לחברות המימון החוץ בנקאיות מעניקה לעסק סיכוי טוב יותר לקבלת המימון המבוקש, בתנאים המתאימים לעסק, במינימום ערבויות וביטחונות ובמהירות האפשרית. אלמנט נוסף שחשוב לציין הוא, שכמו שהזכרנו בהתחלה, ישנן מספר חברות מימון חוץ בנקאיות, ולכל אחת מהן ישנו מבחר תוכניות בסיס לקבלת מימון, שאף אותן עוד תוכלו להתאים לצרכים הספציפיים שלכם.

בשורה התחתונה

כל עסק עלול להזדקק מידי פעם למימון, להלוואה בתנאים נוחים, ובעיקר, להרגשה שמישהו מאמין בו. נכון, מדובר בכסף שמניע את גלגלי העסק, וכולנו יודעים עד כמה הוא חשוב, אבל, בד בבד עם קבלת המימון, עסק כזה מקבל דבר נוסף – הזדמנות. אם זו ההזדמנות להיות מוקם – בשלב הקמת העסק, אם זו הזדמנות להיחלץ מבעיה פיננסית בעת הקשיים הכלכליים, או הזדמנות לצמוח בעת התרחבותו של העסק. לכן, מדובר כאן במשהו שעמוק הרבה יותר מהמימון (החשוב לכשעצמו), אותו "משהו" שחברות מימון חוץ בנקאיות מעניקות לכם, ומוסדות פיננסיים – לא.
מחפש חברת מימון חוץ בנקאית? צור עמנו קשר עוד היום.

כתבות מומלצות

שתף את הפוסט:

דילוג לתוכן