מדוע כל כך חשוב תזרים מזומנים לחברות?

מדוע כל כך חשוב תזרים מזומנים לחברות?

"כסף מגלגל את העולם, גלגל ת'עולם, גלגל ת'עולם. כסף מגלגל את העולם, הוא מגלגל עולם.", בעברית, באנגלית ("Money makes the world go around") או בכל שפה אחרת, יוצרי המחזמר קברט ידעו בדיוק מה הם שמו בפיהם של כוכבי המחזמר הנפלא הזה. ואכן, כסף בהחלט מגלגל ת'עולם כשזה מדובר בחיים האישיים-הפרטיים שלנו, אבל כשמדובר בחברות וארגונים, הוא לא רק מגלגל, הוא חיוני להם כמו חמצן לנשימה.

בעצם, למה "כמו"?

כסף הוא החמצן לנשימה של הגופים העסקיים, ולו רק, מאחר וכמו החמצן לגוף, ללא קיומו של כסף, אף גוף עסקי איננו יכול להתקיים. דו"ח תזרים המזומנים מהווה את השתקפות של כניסתו ויציאתו של הכסף אל ומהגוף העסקי והוא מאפשר לנו לבדוק מה מצבו של ה"חמצן" הפיננסי בגוף העסקי בכל תקופה מוגדרת.

ובכ"ז, למה ישנם כ"כ הרבה מאמרים המדברים על חשיבותו של תזרים מזומנים?

תזרים המזומנים הינו זרימת הכסף בחברה, הכסף הנכנס (הכנסות) והכסף היוצא (הוצאות). דוח תזרים המזומנים מאפשר לנו לדעת, בכל רגע נתון, מה מצבה של החברה, ועשוי להתריע על נקודות כשל עתידיות, עוד בטרם אנחנו חשים אותן בפועל. ניהול כושל של תזרים המזומנים עלול לגרום לתזרים מזומנים שלילי (כלומר, יותר כסף יוצא מהחברה מאשר נכנס) ובהמשך, אף להביא לקריסת העסק. חוסר ערנות לסימנים מקדימים או חוסר יכולת לזהות סיטואציות בעייתיות, עלולים לגרור אחריהם עלייה בהוצאות המימון של החברה (למשל, קבלת אשראי בתנאים גרועים, רק על מנת לכסות התחייבויות קיימות) ולסבך את החברה במצבים, אותם ניתן היה למנוע מראש, על ידי ניהול תזרים מזומנים קפדני יותר.

מה שאתה רואה, זה לא באמת מה שאתה רואה!

מנהלי חברות רבים אינם מתייחסים לתזרים המזומנים, אלא לפן החשבונאי או המכירתי של העסק, כלומר מסתכלים על היקף המכירות, או על כמות החשבוניות שהעסק הוציא, ובכך, הם עלולים להחמיץ את הנקודה העיקרית – חשבונית (או מכירה) מהוות הכנסה (כלומר, כסף זמין ונגיש) רק כאשר הכסף מופקד בחשבון. כלומר, מבחינת עסק, אפילו שיק דחוי, איננו מהווה "הכנסה", אלא תיעוד, עד למועד פירעונו בפועל. לא מעטים בתי העסק, שאמנם, "על הנייר", היו להם רווחים נאים, אולם בפועל, חשבון הבנק שלהם היה ריק והספקים והבנקים כבר התדפקו על דלתות העסק בדרישה (המוצדקת) לתשלום של הסכומים שהעסק נותר חייב להם.

כיצד מנהלים תזרים מזומנים בצורה נכונה?

העיקרון הראשון של ניהול תזרים מזומנים נכון, גורס כי ניהול מזומנים צריך להיעשות באופן קבוע ושוטף, ולא ביום שמנהל סניף הבנק מתקשר להודיע שסגרו לכם את הברז, וששיקים שלכם מוחזרים עם חותמת "אכ"מ". אז, זה כבר מאוחר מידי, שלא לדבר על כך שזה לא יעיל. אם כן, ניהול שוטף של תזרים המזומנים ועדכון הדו"ח בכל פעם שמתרחש שינוי כלשהו, ייתן לכם תמונה אמיתית של המצב.
העקרון השני מדבר על הכנת המיפוי הראשוני של החברה. אם אין ברשותכם דו"ח תזרים מזומנים עדכני, זה הזמן לעשות זאת. אין צורך בתוכנות משוכללות, גיליון אקסל פשוט יספיק לצורך זה.

מה צריך להיות מתועד בדו"ח תזרים המזומנים?

  • הערכת התקבולים העתידיים – הידועים בטווח הקצר (למשל, כאלה בהם הוצאו כבר חשבוניות) וגם תחזית תקבולים שאינם ידועים (אשר לצורך הכנתה, תצטרכו להסתמך על נתוני העבר).
  • הערכת ההוצאות הצפויות – לכל עסק ישנן הוצאות קבועות (כמשכורות, תשלומים שונים, תשלום שכירות, שכרי טרחה לבעלי מקצוע בריטיינר וכד'), כאשר הוצאות אלה יכולות להיות חודשיות, דו-חודשיות, תקופתיות. במקביל, לעסק ישנן גם הוצאות משתנות, אותן קשה לחזות הרבה יותר. גם כאן, תצטרכו להתבסס על הוצאות העבר ועל דוחות התקציב של העסק. מיינו את ההוצאות לסוגים השונים ותארכו אותן.
  • הערכת ההשקעות הנדרשות – תחת סעיף זה נכניס את עלויות ההשקעה שתידרשנה לרכישת ציוד, להרחבת הפעילות או לשימור הפעילות במצבה הנוכחי, בהתאם לתחזית העסקית. למשל, החלפה עתידית של מכונה המשמשת בייצור עקב בלאי הינה כבר ידועה מראש (גם אם היא עתידה להתרחש בפועל רק בעוד כחצי שנה), ולכן, צריכה להיכלל בסעיף זה.
  • הלוואות קיימות ומועד פירעונן – כל מתן הלוואה מלווה בלוח סילוקין. הכניסו את תאריכי לוח הסילוקין ואת הסכומים העתידיים לתוך דו"ח תזרים המזומנים שאתם מכינים.
    תמונת מצב נקודתית של המצב ביום הכנת הדו"ח – משמשת כנק' ההתחלה של הדו"ח ותכלול יתרות מזומנים קיימות, מסגרות אשראי (בהפרדה בין מסגרות חופשיות למסגרות מנוצלות), יתרות הלוואות וכן הלאה.
  • שילוב של כל הנתונים יחד – מומלץ להכניס לדו"ח את כל הנתונים הידועים, גם אם הם רחוקים מאד מבחינת זמן, לדוגמה, לוח סילוקין של הלוואה בת 36 תשלומים. כפי שהזכרנו קודם, את הנתונים הקיימים ניתן לרכז בקובץ אקסל, עם חלוקה ללשוניות שונות (לפי חודש, לפי סיווג, בהתאם להחלטתכם, כשהסיכום שלהם משתקף בגיליון מרכז. את המידע תוכלו לפלח לריכוזי חודשים, שבועות, ובמידת הצורך – גם לימים ספציפיים במועדים מועדים לפורענות (למשל, הראשון או ה-10 בחודש).

לסיכום:

ככל שהעסק מסובך ומורכב יותר, זה אומנם יקשה עליכם להקים את תזרים המוזמנים הבסיסי והראשוני, אולם בהמשך, תגלו כי הוא פותח בפניכם כל כך הרבה אפשרויות, שלא תבינו מדוע המתנתם עד כה כדי להכין אותו. אין ספק, כי להתנהל בעולם העסקי של ימינו כשאין לך שמץ של מושג מה קורה בחברה שלך מבחינת תזרים המזומנים, משול להתאבדות פיננסית, חד וחלק.

כתבות מומלצות:

מתעניין באפשרויות אשראי עסקי? פנה אלינו עוד היום: 077-8050870

שתף את הפוסט:

דילוג לתוכן