טיפים שכל מי שחושב על גיוס אשראי לעסק שלו חייב להכיר

טיפים שכל מי שחושב על גיוס אשראי לעסק שלו חייב להכיר

התנהלות עסקית איננה נקודתית, אסור לה שתהיה כזו. לאורך חייו, חווה עסק עליות וירידות, תקופות טובות יותר ותקופות טובות פחות, אבל כל אלה יחדיו, הם היוצרים את המארג, את ה"תנועה" וההמשכיות של העסק, את המומנטום שלו, שאמור להיות מגובה באסטרטגיה העסקית. אבל, לאורך כל חיי העסק, לפחות דבר אחד איננו משתנה – הצורך בדלק המניע את הפעילות – הכסף. רובו, מגיע (או, לפחות אמור להגיע) מפעילותו של העסק, ואילו חלקו, מגיע מבחוץ, מהשקעות, ממסגרות אשראי ומהלוואות בנקאיות וחוץ בנקאיות. למרות, שלכאורה, עשוי להיראות כאילו גיוס אשראי לעסק הוא מטלה שקל מאד לעמוד בה ("מה הבעיה? נכנסים לבנק, מבקשים הלוואה וזהו"), הדבר איננו פשוט. וכאשר מימושו של פרויקט מונח על כף המאזניים, כדאי מאד שגם אל גיוס האשראי העסקי תתייחסו ברצינות הראויה.

גיוס אשראי לעסק – כך תעשו זאת נכון

ריכזנו עבורכם מספר טיפים, שיגדילו את סיכוייכם להצליח בגיוס האשראי לעסק:

  • אל תופיעו בבנק בפעם הראשונה ביום שאתם מבקשים את האשראי – ברור שהייתם בבנק לפחות פעם אחת לפני כן, מאחר ופתחתם חשבון עסקי בו, אבל, יצירת קשר אישי עם מנהל הסניף והפקיד המטפל בכם, אולי נראית לכם כלא חשובה. נכון, באופן עקרוני, סמכויותיהם של מנהל הסניף והפקידים מוכתבות על ידי ההנהלה הראשית של הבנק, ולכן, במידה מסוימת, ידיהם כבולות. אבל תופתעו לגלות עד כמה לקשר האישי יש משקל ביצירת הנכונות האמיתית לסייע (במקום הקונקרטיות הרגילה והעמידה בנהלים) ועד כמה, כשפקיד הבנק שלכם באמת ובתמים רוצה לעזור לכם, פתאום תגלו שאתם יכולים להשיג הרבה יותר עבור הרבה פחות כסף. כבני אנוש, אנחנו נוטים להיות שיפוטיים הרבה פחות כלפי אנשים המוכרים לנו אישית, מה שמסייע לכם כשהבנקאי (שמכיר אתכם) צריך לאמוד את הסיכון שבמתן האשראי.
  • שחקו אותה "קשים להשגה" – בתחום הפיננסים (כמו בתחום חיפוש העבודה ובתחום הרומנטי, אגב) היתרון נמצא בידי הצד הפחות מעוניין. כך שאם אינכם זקוקים להלוואה נקודתית ואינכם דחוקים בזמן, תנו לבנק להיות זה שמציע לכם את ההלוואה או את מסגרת האשראי. תוכלו להשיג אז תנאים טובים בהרבה, מאשר כאשר המצב הוא הפוך, ואתם הם אלה שיוזמים את הצעד.
  • שדרו את הרושם הרצוי – גם אם אתם מגיעים מתחום בו היפסטריות היא צו השעה, לבנקים יש קודי לבוש והתנהגות מסוימים, והרושם שאתם יוצרים צריך לעלות בקנה אחד איתם. נכון, זה עצוב ושטחי שמראה חיצוני קובע ושאתם נמדדים על פה מה שאתם לובשים ואיך שאתם נראים, אבל אל תשכחו שאתם נמצאים במגרש המשחקים של הבנק, והוא זה הקובע את הכללים.
  • אל תצאו מתוך נקודת הנחה שהבנקאי מולו אתם יושבים מכיר את העסק שלכם – בנקאי פוגש ביום עשרות לקוחות, חלק מהם – אינם מעניינים אותו, ואת השאר – קשה לו לזכור. לכן, התכוננו כמו שצריך לפגישה: הכינו מצגת, ארגנו קבצי אקסל מסודרים, ספקו דוחות עדכניים, תנו לבנקאי את כל הסיבות הנכונות לבטוח בכם ובזכאותכם לקבל את האשראי או ההלוואה שאתם מבקשים.
  • התייחסו בכבוד לבנקאי ושדרו אמינות – עד כה, דיברנו על נתונים מוצקים שיבהירו לבנקאי מדוע ישתלם לבנק להיענות לבקשתכם ולתת לכם הלוואה או מסגרת אשראי. אבל, כמו שהזכרנו קודם, מאחורי ההחלטות עומדים אנשים, ולהם, כמו לאנשים, יש חיבה, טינה והעדפות אישיות משלהם, שבניגוד לרובוטים ולמחשבונים, מעניקות ערך מוסף לסיטואציה ויכולות לא רק להגדיל את הסיכויים שלכם לתשובה חיובית, אלא גם להשפיע לטובה על התנאים, העלויות והריביות.
  • התמקחו, אבל אל תוזילו את התהליך או תהפכו אותו ל"מסחרה" – מאחר והלוואה היא אחד מהמוצרים הפיננסיים הגמישים ביותר מבחינת התמחור שלו, יש בו מקום למשא ומתן ולשיפור תנאים. אבל(!) מדובר במשא ומתן עסקי ורציונלי ולא בהתמקחות שתגרום לצד השני לחוש כי אתם מוזילים את ערך התהליך ומפחיתים מחשיבותו. אתם אנשי עסקים, לכן חשבו עסקי ופעלו בהתאם!
  • אל תפסיקו לחפש אופציות חדשות והזדמנויות נוספות – אמנם, הנטייה הטבעית שלנו היא לריכוזיות, לשים את כל הביצים בסל אחד, אבל, מבחינת אסטרטגיה עסקית, מדובר בטעות. אמנם, אם העסק שלכם מצליח, הבנק שלכם ינסה להפוך להיות הגוף הפיננסי היחיד (או לפחות העיקרי והמשמעותי), אבל אין זאת אומרת כי אתם צריכים להיעתר לרצונו – צרו קשרים במספר מסגרות במקביל, כך תוכלו לבדוק אופציות שונות ולהשוות בין החלופות השונות שתוצענה לכם, ולבחור מביניהן את האטרקטיבית והנוחה לכם ביותר.
  • למדו לצפות את צרכי העסק שלכם והתכוננו בהתאם – לעיתים, בעסקים ישנה מחזוריות תקציבית מסוימת אשר חוזרת על עצמה באופן עונתי או בתלוי לנסיבות אחרות. הכירו את השגרות הללו, לימדו לזהות את עיתויי הגעתן והיערכו להן בהתאם מבחינת מסגרות האשראי ותקציב. דיברנו קודם על להיות הצד שמעוניין פחות? אל דאגה, בנקים וחברות אשראי מציעים הלוואות והגדלת מסגרות כדבר שבשגרה, והם עושים זאת בתדירות גבוהה למדי, כך שבד"כ, הצעה מסוג זה תגיע קרוב למדי לצורך במסגרת אשראי או בהלוואה.

לסיכום

מדובר בטקטיקה שלא קשה ללמוד אותה וקל למדי להתנהל על פיה, כאשר אתם מודעים לצורך בה. מאחר ועסק הוא "גוף" חי, מתפתח וצומח, סביר להניח שיופיעו בפניכם הזדמנויות לא מעטות לעשות שימוש בטיפים הללו.

כתבות מומלצות

שתף את הפוסט:

דילוג לתוכן