אשראי לעסקים במצוקה

אשראי לעסקים במצוקה

הסטיגמה הרווחת היא כי רק עסקים זעירים או עסקים קטנים נקלעים לקשיים נזילות ולקשיים תקציביים. נראה, כי דעה זו רווחת, בעיקר בשל התדמית העמידה (האמידה) מרובת הנכסים שיש לארגונים ולחברות גדולות יותר. אולם, מה ששוכחים אותם אנשים לקחת בחשבון, כי בעוד עסקים קטנים עלולים להיקלע לקשיים קטנים (יחסית), אצל עסקים גדולים הכל מועצם ומוכפל פי כמה, ולכן, ההפסדים מסתכמים במאות אלפי דולרים, ולא באלפים בודדים. אכן, מרבה נכסים – מרבה דאגה וסיכונים.
ישנם מספר מצבי מצוקה נפוצים, אשר עלולים להופיע או לחזור על עצמם בכל ארגון, בלי קשר לגודלו. יחד עם זאת, חשוב לזכור, כי, לעיתים, מצוקה פיננסית כזו איננה בהכרח תוצאה של התנהלות רשלנית, לא תקינה או הימור שגוי, פשוט, מאחר ואין לאף אחד מאיתנו כדור בדולח שמאפשר לו לחזות כיצד יתנהגו השווקים (השוק המקצועי, שוק ההון, הכלכלה הישראלית), גם עסקים שהתנהלו כשורה, מוצאים את עצמם מחזרים אחר בנקים וחברות חוץ בנקאיות, במטרה שיואילו בטובם להקצות להם אשראי לעסקים במצוקה.

מדוע נקלע עסק למצוקה?

הנה מספר מהמצבים המוכרים ביותר, בהם עלול בעל/מנהל עסק למצוא את עצמו מול שוקת שבורה:

  • פערים בטווחי זמן גדולים בין ההוצאות (עלויות חומרי גלם, תשלום על שירותים או תשלום לקבלני משנה) לבין ההכנסות. לעיתים, עסקים נדרשים להיות אטרקטיביים במיוחד ללקוחות, על מנת לזכות בעסקה או במכרז, ולכן, הם מותחים את תנאי התשלום שהם נותנים ללקוחותיהם עד קצה גבול היכולת. לפעמים, זה צעד אחד רחוק מידי עבור תזרים המזומנים העסקי.
  • סירובם של גופים פיננסיים לספק אשראי לעסק לצורך טיפול בתשלומים שוטפים. מה שמגדיל את סכומי התשלומים ומעמיס עליהם ריביות, תביעות, תשלומים לעורכי דין ובסחבת משפטית. כמובן שהנושים צודקים בדרישתם, כמובן שלגופים הפיננסיים ישנה סיבה טובה שלא לרצות לספק אשראי, אבל כל זה לא מנחם את העסק ההולך ומסתבך, הולך וטובע בתוך בור שלא ברור כיצד נוצר והיכן נמצאת קרקעיתו.
  • פרויקטים גדולים המבוצעים כשמיד לאחריהם (או בסמוך לסיום הביצוע) הלקוח פושט את הרגל, נעלם, או "סתם" איננו מסוגל לעמוד בהתחייבויותיו הפיננסיות לעסק. ישנם אינספור מקרים בהם העסק דווקא נמצא ב"צד" הנכון של תזרים המזומנים בתחילת ההתקשרות – הוא מספק מוצרים או שירותים בהיקף גדול, ואז, הלקוח נעלם. גם אם איננו נעלם פיזית, טכנית, הוא מפסיק להיות "לקוח", אלא הופך למישהו שמתחמק מטלפונים, מבטיח שהצ'ק בדואר, ובין לבין, מספר סיפורים שאגדות האחים גרים נחשבות לדלות ולחסרות יצירתיות לידם. ועד שהעסק מבין שתביעה משפטית היא הצעד הנדרש כאן, חולף זמן רב, שבמהלכו, אותו חור בתקציב שהיה צריך להיות מכוסה על ידי התשלום, הופך לתהום פעורה.

2017 בראי המצוקה העסקית התקציבית

דן אנד ברדסטריט פרסמה לא מזמן מספר עובדות מדאיגות על שנת 2017, ביחס לשנים קודמות, שבהחלט יכולות להסביר מדוע מספרם של העסקים במצוקה עולה בצורה מתמדת:
בשנים 2015 ו־2016 עמד מספר ימי האשראי הממוצע שמקבלים לקוחות עד למועד התשלום על 87 יום, אבל מתחילת שנת 2017 המספר הגיע לשיא של 96 ימי אשראי, מה שגורר אחריו מפולת דומינו, כמו בדוגמה השלישית שהזכרנו. הפיגור הממוצע בתשלומים אף הוא עלה, ועמד, בין ינואר ליולי השנה, על 32 ימים. ונתון שלישי ואחרון, הגיוני אמנם, אבל מדאיג לא פחות – כ-20% מכלל העסקים נסגרים בשל קשיים בתזרים המזומנים שלהם!

מהי ההגדרה ל"עסק במצוקה"? האם ישנה בכלל הגדרה כזו?

באין הגדרה מגובשת אחרת לשאלה מהו "עסק במצוקה", פנינו לתנאי הסף של הקרן לעסקים במצוקה, מייסודה של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, אשר הוקמה בהתאם להחלטת ממשלה מס' 150 והוראות פרק י"א לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010) – התשס"ט-2009. תנאי הסף של הקרן מתנים את מתן הסיוע בתנאים הבאים של העסק המבקש אשראי: ותק של לא פחות משלוש שנים ממועד הקמת העסק ועד ליום הקובע להיות העסק במצוקה, עסק, אשר בעת הפניה לקרן, בתזרים המזומנים שלו תשלום של שלושה חודשי שכר נוספים ומטה מכך, ואין במאזן העסק יתרה חיובית (עפ"י אישורו של רו"ח-מבקר), עסק שבעת הפניה לקרן הינו בעלי הון שוטף שלילי, תזרים המזומנים תוצאת הפעילות השוטפת שלו הייתה שלילית במשך לפחות 3 חודשים ותזרים המזומנים שלו שלילי ב-12 החודשים שלפני תאריך הפנייה לקרן (עפ"י אישורו של רו"ח-מבקר). עוד מוסיפה הקרן ומציינת תנאים ספציפיים נוספים כמינימום של 20 מועסקים בשכר בעסק, מיקום באזור פיתוח א' או בפריפריות, ותנאי נוסף הוא, כי לפחות 70% ממכירות העסק מבוצעות ברדיוס של 15 ק"מ לפחות מחוץ לתחום השיפוט של הרשות המקומית בה נמצא העסק.
כאמור, אלו הם תנאי הסף, אשר על פיהם, עסק נחשב לזכאי לסיוע מידי הקרן. כמובן, שזוהי זכותה של הקרן להכתיב כל תנאי שתרצה, בדיוק כמו שזו זכותם של בנקים וגופים פיננסיים אחרים לקבוע תכתיבים וריביות משלהם (במסגרת החוק, כמובן).

לסיכום

אשראי לעסקים במצוקה, כאשר נוטלים אותו מהגוף הנכון, יכול להציל את העסק שלכם מקריסה. זה, כמובן, בתנאי שהוא יילקח בזמן הנכון, ולא קרוב מידי לפי התהום, במצב שבו תיאלצו להסתפק בכל מי שיהיה מוכן לתת לכם אשראי, ולא תהיה בידיכם האפשרות לבחור.

כתבות מומלצות

מקורות:
http://www.economy.gov.il/sba/Nohal_Asakim_Mezuka2016.pdf
https://www.yediot.co.il/articles/0,7340,L-5003358,00.html

שתף את הפוסט:

דילוג לתוכן