ניהול נכון של תזרים מזומנים

ניהול עסק בעיקר בישראל אינו פשוט. הוא מצריך לא מעט משאבים כלכליים ומצריך לא מעט משאבים נפשיים ומנטליים ויש אומנם לא מעט עסקים מצליחים אך על כל אחד כזה יש כמה שאינם מצליחים. יש סיבות שונות לכישלונות של עסקים כשאחד מהם הוא  ניהול לקוי של תזרים המזומנים.

אבל רגע לפני שנדבר על טיפים לניהול תזרים מזומנים כדאי שנבין מהו בכלל תזרים מזומנים ולמה ניהול שלו הוא כל כך חשוב. תזרים מזומנים בכמה מילים אלו ההכנסות אל מול ההוצאות או כמה כסף יש לעסק ביד. לא מדובר רק על הכנסות מול הוצאות בזמן נתון אלא גם בזמנים אחרים מה שאומר שחשוב לדעת כמה מזומנים יהיו לעסק בעוד חודש, שלושה חודשים, חצי שנה וכדומה.
תזרים מזומנים יכול להוביל להפלת העסק מסיבה פשוטה, לעסק לא יהיה כסף להתנהל בצורה טובה, חובות, הלוואות ותשלומים אחרים והוא לא יוכל לפעול. כך לדוגמא אם פתחתם עסק ואתם משלמים לספקים שלכם במזומן אך מצד שני גובים את התשלום מהלקוחות שלכם בשוטף + 60, העסק לא יוכל לשרוד הרבה זמן. מהר מאוד הוא יהיה בגירעון, לא תוכלו לשלם לספקים שלכם, לא תוכלו ליצר סחורה או למכור סחורה והעסק ייתקע. ולמה כל כך חשוב לדעת גם מה יהיה תזרים המזומנים בעתיד? מכיוון שעסק אמור להתפתח כל הזמן, הוא אמור להתרחב, לפרוץ לשווקים חדשים, לגייס לקוחות חדשים, לייצר מוצרים חדשים או לתת שירותים שלא ניתנו קודם לכן ולכל אלו הוא צריך כסף. תארו לעצמכם שאתם צריכים סכום כסף מסוים בשביל לרכוש סחורה שכבר יש לכם קונה בשבילה, אבל אין לכם את הכסף לבצע את הרכישה מה שיוביל לביטוח העסקה כולה. מתסכל נכון? זו בדיוק החשיבות של ניהול תזרים מזומנים גם ברמה העתידית. לדעת מתי יהיה כסף בחשבון, לדעת כמה כסף יהיה בזמנים נתונים ובכמה ממנו ניתן יהיה להשתמש בשביל לפתח את העסק.

הטיפים

אז הבנו מהו תזרים מזומנים, למה חייבים לנהל אותו ולמה צריך לנהל אותו גם ברמה העתידית. אז הנה כמה טיפים שיוכלו לסייע לכם לעשות את זה בצורה נכונה:

  • עשו שימוש בתוכנות רלוונטיות – אחד היתרונות של הטכנולוגיה שקיימת היום הוא שהוא מספק פתרון כמעט לכל צורך. יש תוכנות רבות בתחום ניהול תזרים המזומנים ואתם יכולים לבחור את התוכנה שמתאימה לכם יותר מהאחרות. היא צריכה להיות קודם כל מתאימה לסוג העסק שאתם מנהלים, הוא צריכה להיות עם פיצ'רים רלוונטיים, היא צריכה להיות אינטואיטיבית ופשוטה לשימוש.
  • תבצעו מעקב יום יומי – איפה עסקים נופלים? בין השאר בהשארת ניהול תזרים המזומנים בתחתית ה- To do list שלהם. הם עסוקים מהבוקר ועד הערב ולא מוצאים את הזמן לעקוב אחר תזרים המזומנים ותמיד דוחים את המעקב ליום הבא, לשבוע הבא או לחודש הבא. אל תיפלו גם אתם בטעות הזו, מעקב אחר מצב המזומנים בעסק, אחר ההוצאות הצפויות ואחר ההכנסות הצפויות צריך להיות ברמה היום יומית. אתם צריכים להקדיש לכך זמן קבוע בכל יום ואם מתמידים בזה ולא צריך אחת לכמה זמן "להשלים חומר" זה לא צריך לקחת יותר מכמה דקות עד חצי שעה.
  • אל תישארו על השקל… – עוד טעות של בעלי עסקים רבים בכל הקשור לניהול תזרים המזומנים הוא אי השארת רזרבות. הם מנהלים את תזרים המזומנים ועוקבים אחריו, יודעים מה מצב ההכנסות וההוצאות של העסק אבל לא משאירים לעסק מרווח. אבל מה לעשות בעסקים כמו בחיים עצמם יש הפתעות והפתעה כזו יכולה להגיע בדמות מכונה יקרה יצאה מכלל שימוש, עסקה גדולה צפויה שהתבטלה ברגע האחרון והפתעות רבות אחרות. זוכרים את הדוגמא על העסקה הבטוחה שאין לה מימון ולכן היא מתבטלת? זה בדיוק מה שיכול לקרות כשאין כסף בצד והתזרים מאוזן ומדויק.
  • עמדו על אשראי זהה – הכוונה היא בתשלום לספקים וקבלת הכספים מהלקוחות. פער מהותי בין האשראי שמקבלים על ההוצאות לבין האשראי שנותנים על ההכנסות הוא המתכון הבטוח לנפילה והוא המחלה של לא מעט בעלי עסקים. התרופה למחלה הזו היא התאמה בין אשראי ההכנסות וההוצאות ועמידה על ההתאמה הזו.
  • תהיו זהירים בתחזיות שלכם – עם כל ההתלהבות והרצון לדחוף את העסק קדימה וגם אם העסק בתקופה מדהימה, תהיו זהירים בתחזיות שלכם לגבי ההכנסות העתידיות. גם אם אתם בטוחים שהעסק עומד להכניס X כסף בעוד מס' חודשים מסוים, תהיו זהירים בהערכות ותפחיתו אותן לעניין תזרים המזומנים. תמיד עדיף לגלות הפתעות מעניינות חיוביות מאשר לעשות חישובים ושיקולים ולגלות שהם מוטעים.
  • לקחת איש מקצוע – זה אולי הטיפ החשוב ביותר מכל הטיפים שהוזכרו פה. גם אם העסק קיים כבר כמה שנים ומתנהל טוב ובטח אם הוא חדש, אתם חייבים ליווי פיננסי מקצועי של יועץ צמוד. הוא צריך להיות יועץ שיש לו ניסיון בסיוע ניהול תזרימי מזומנים, יועץ שיוכל להתריע מבעוד מועד בפניכם מפני טעויות ובעיות עתידיות שכדאי שיקבלו מענה כמה שיותר מהר, הוא צריך להיות אחד שיש לכם אינטראקציה איתו ואחד שיודע לקרוא את התמונה בכללותה. יועץ כזה גם ילמד אתכם איך לבחון את מצב העסק ואיך לנהל גם בעתיד את תזרים המזומנים שלכם והוא יוכל לתת לכם טיפים רלוונטיים לניהול כלכלי נכון של העסק.

ניהול תזרים מזומנים בצורה נכונה הוא הלב הפועם של כל עסק. הוא נצרך והוא משפיע ישירות על האפשרויות העומדות בפני העסק והוא זה שיאפשר לעסק ללמוד איתן גם מול שינויים והפתעות לא צפויות, להאריך ימים ולפרנס את בעליו ואת העובדים בו לשנים ארוכות.

שתף את הפוסט:

דילוג לתוכן